fredag 20 februari 2009

Experiment!

Mina damer och herrar, tänkte att vi skulle testa en sak. Jag har nämligen fått i uppgift att skriva om en av mina låtar till svenska. Jag är tyvärr riktigt riktigt dålig på svenska låttexter så varför inte göra detta till gemensam uppgift?
Vill ni hjälpa mig?
Jag skriver hur många stavelser varje textrad ska innehålla, ex. fyra stavelser - Då kommer ni på en mening med lika många stavelser, ex. "jag-äls-kar-dig".

Jag tycker låten ska handla om olycklig kärlek. Vad ska jag hitta på nu när du lämnat mig typ?
Har ingen titel än så har ni någon vacker mening innehållande 4 stavelser - tveka inte!!

Så nu skriver vi ihop tycker jag:

Vers:
Här
Här är min längtan
Se
Hur varje minne blir till tårar på min kind
Och allt som är kvar
Ett stormigt hav

Nej
Jag vill inte andas
Mitt liv
12-13 stavelser
5 stavelser
Känns allt så svårt (Pillan)

Refräng:
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)
6 stavelser
4 stavelser
12 stavelser
13 stavelser
4 stavelser
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)

Än så länge inte mycket till låt. Men börja fylla i vettja! Skriv era förslag i kommentarsfältet så tar jag med det som jag tycker blir bra!

Tack för hjälpen!

Kramar

21 kommentarer:

pernilla sa...

mitt liv
kom igen och skriv.
du gav dig av, jag står ensam kvar,
här i världen, utan dig på färden.
känns allt så svårt. nu är livet allt för hårt.

Våra stunder var som magiska under..

Haha, det där med stavelser är inte min grej, men skrev bara några rader här snabbt, kanske as dåligt, men men ;)
puss&kram. pillan, den gamla.

Unknown sa...

Mitt liv
Jag följde dig på stigen, men nu ser jag (bara träd/ingenting)
Hitta tillbaka
Vart ska jag nu?

Måns Zelmerlöw sa...

får jag ändra vart ska jag nu? till vad gör jag nu? så tror jag vi har en potentiell titel!? Taget?

Unknown sa...

Givetvis får du det :)

Unknown sa...

Vad gör jag nu?
Mitt liv har inget mål/Min värld är utan färg
Kan inte se/Allt är så mörkt
12 stavelser
Har tappat min tro på allt som var och kunde bli/En bottenlös ravin utan chans att komma upp
Kan inte se/Allt är så mörkt
Vad gör jag nu?

Anonym sa...

"Mitt liv tog slut denna enda minut"
har inte kommit på så mkt..men det kommer mera.

msib71 sa...

Kan noll om låttexter, men kanske en fortsättning på versen med Mitt liv skulle kunna vara:

Är över utan dig, du som är/var mitt allt.

Hoppas du inte började må dåligt på resan ner till Skåneland.

Kramar Maria

PS lovar att skriva mer på låten om jag mot förmodan skulle komma på nåt vettigt DS

Pernilla sa...

Hej Måns!

Här kommer några textrader...

Text:

Nej
Jag vill inte andas
Mitt liv
Det har förvandlats och jag är nu som förbytt (Pernilla E)
när jag står ensam kvar (Pernilla E)
Känns allt så svårt

Refräng:

Vad gör jag nu?
när mitt hjärta känns tomt (Pernilla E)
och jag längtar (Pernilla E)
Kanske en dag, det blir du och jag men här och nu (Pernilla E)
inom mig är hoppet det enda som finns kvar (Pernilla E)
och jag längtar (Pernilla E)
Vad gör jag nu?


Lycka till med skrivandet ;)


MVH Pernilla E

Pillaan sa...

Mahaha, alla heter pernilla idag, man kan ju nästan tro att jag varit duktig hihi. Elle int. Höhö.

Linn sa...

Jadu, jag är inge bra på sånt här egentligen, men envis som man är satte jag mig direkt för att försöka ;)
Skriver det jag kommit på hittills...

Nej
Jag vill inte andas
Mitt liv
Det känns som om du allt för fort tog det ifrån mig
Så när jag står här
Känns allt så svårt (Pillan)

Refräng:
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)
Tanken virvlar omkring
Undrar varför
12 stavelser
13 stavelser
4 stavelser
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)

Hm, ja ett försök som sagt xD
Förresten kul experiment!
Kramar Linn/Linnsan

Pillaan sa...

Mitt liv
Är förendrat, och inte längre värt att leva
5 stavelser
Känns allting så svårt

vad gör jag nu?
lämnad ensam kvar här
du försvann bort
utan tanken på att du var en del av mig
13 stavelser
4 stavelser
Vad gör jag nu?


Hahaha xD ohjä, jag e int bra på sånt där ;P

ejohansson93 sa...

Haha, okej. Jag har förslag på några rader.

Nej
Jag vill inte andas
Mitt liv
Rasade samman när du lämnade mig
5 stavelser
Känns allt så svårt (Pillan)

Refräng:
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)
Allt är svårt utan dig
Inget känns rätt
Är det meningen att det ska vara såhär?
13 stavelser
Jag är helt tom
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)

Usch, jag är verkligen inte bra på sånt här, men vad gör man inte för dig..? :)<3
Lycka till nu!
Kram från elina

Anonym sa...

nu kan jag liksom inte sluta tänka på den här texten..jag som måste städa..nästan helt omöjligt...Om jag inte är klar till kl 6 så säjer jag till mina gäster att det är ditt fel..nä bara skojar..gillar verkligen din ide om att vi får vara med o skriva.
"undrar varför du försvann,
bort ifrån mej.
Det var alltid vi,
ingen annan förstod.
Bara du fanns vid
min sida.
Tills den dag du vände
dej bort."
Har inte räknat stavelser...nu MÅSTE jag fortsätta städa.

Anonym sa...

Nej
Jag vill inte andas
Mitt liv
är slut för du valde något annat än mig
för när jag står här
Känns allt så svårt (Pillan)

Refräng:
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)
Nu finns ingenting kvar
Snälla hjälp mig
Jag vet att jag måste komma över dig men
hur ska jag kunna göra det när du inte är här
Snälla, hjälp mig
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)

Anonym sa...

Här är våra förslag några rader lite bättre än andra men plocka ut de du vill ha :)
Btw är stavelserna räknade och det inom parantes är alltså det som redan fanns ^^

(Mitt liv)
Trodde jag skulle spenderas lyckligt med dig
När du är borta
(Känns allt så svårt)

(Vad gör jag nu?)
Kommer aldrig glömma
Aldrig förstå
Hur dina löften blev till ord utan mening
Hur du kan förtränga alla stunder av kärlek/glädje
Frågan är då/Frågan är nu/ Min fråga är
(Vad gör jag nu?)

Lycka till hoppas vi var till någon hjälp :D
Pussar från Harmi och Carro

Anonym sa...

(Nej)
(Jag vill inte andas)
(Mitt liv)
Blev obetydligt när du lämnade mig själv
När jag är ensam
(Känns allt så svårt)


Nej, hörru, de raderna var de enda jag kunde komma på för tillfället. Jag så grymt dålig fantasi...
Kramkramkram

Anonym sa...

Här är lite förslag på refrängen, kommer mer i nästa reklampaus ;)

Vad gör jag nu?
jag orkar inte mer
allting känns fel
Du var en del av mig, jag är halv utan dig
som en båt utan segel, som ett liv utan hopp
hoppet var du
Vad gör jag nu?

Vad gör jag nu?
jag står tom utan dig
vart ska jag gå?
mitt liv slogs i spillror när du lämnade mig
Jag lever i en mörk dimma som aldrig tar slut
vill ta mig ut
Vad gör jag nu?

Kram Frida

Gyllenblue sa...

Vilken bra och kul idé Måns!=D Ska se om jag kan komma på någon bra refräng till att börja med...


Refräng:
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)
Allt jag ser är just du
Varför så svårt?
Så svårt att se dig vända om och gå, från mig
Mitt hjärtas röst säger stanna, men du säger nej
Vad ska jag tro?
Vad gör jag nu? (Coffeeman/MZW)


Lyckades till och med att rimma såhär sent på kvällen!=P
Hoppas du gillar det=) Ska fila lite på versen i morgon när jag inte är så trött.

Kram!
Stephanie

Anonym sa...

Här kommer ett litet förslag till :)

VERS:
(Här)
(Här är min längtan)
(Se)
(Hur varje minne blir till tårar på min kind)
(Och allt som är kvar)
(Ett stormigt hav)

(Nej)
(Jag vill inte andas)
(Mitt liv)
Kommer aldrig nånsin att bli som det var förut
Utan dig här
(Känns allt så svårt)



REFRÄNG:
(Vad gör jag nu?)
Vem ska nu trösta mig?
Vart ska jag gå?
Jag är bara en vilsen själ utan dig här
Du kan inte ana hur mycket du betydde
Utan dig här
(Vad gör jag nu?)

ejohansson93 sa...

Okej, här kommer ett förslag till på versen, och sen två olika förslag på refrängen! Det som står i parentes är det som redan finns skrivet.

(Nej)
(Jag vill inte andas)
(Mitt liv)
Är till ingen nytta när du inte längre
Finns vid min sida
(Känns allt så svårt)

Refräng:
(Vad gör jag nu?)
Varför gör du såhär?
Jag står helt still
Varför lät du mig tro att du älskade mig?
Jag känner mig så dum som lurades av din sång
Jag är helt tom
(Vad gör jag nu?)

Refräng:
(Vad gör jag nu?)
När du lämnat mig
Vad gör jag nu?
När du inte längre finns här vid min sida
Ska jag bara fortsätta som vanligt och låtsas?
Jag är helt tom
(Vad gör jag nu?)

Hoppas detta kan vara till någon hjälp i alla fall! Jag är inte så bra på sånt här, men man kan ju inte annat än försöka, eller hur? :)
Lycka till nu!
Puss och kram!<3

Anonym sa...

hehe, det var en kul liten uppgift jag råkade snubbla över här.
well.. stavelserna spårade ur lite här och var, och jag tog mig lite friheter att ändra.
kanske lite hjälp på inspirations-traven om vi har tur iaf?


Här,
Här är min längtan,
Se,
Hur varje minne blir till tårar på min kind,
Och allt jag har kvar
Ett ensamt hav.

Nej,
jag vill inte gå
Mitt liv,
Drömmar klingar i kylan från så hårda ord,
Från läppar(na) som redan mist,
värmen i vår (sista) kyss.

Ref:
Vart går jag nu,
Då du vänt bort din kind,
Vem är jag nu,
När mitt solsken inte längre kan vara du?
Om du gav mig dina dagar ännu en gång
så jag kunde andas,
(för) vart går jag nu.

/C