onsdag 18 mars 2009

Inspelning av RAMP...

i eftermiddags spelare vi in ungdomsprogrammet RAMP som kommer att
visas om någon vecka. Vill ni höra en riktigt forkyld och halvfalsk
tolkning av hope&glory, kolla då! ;)

Nu ligger jag hemma i feber och har precis snutit mig genom filmen
deja vu. Nu vill jag bli frisk, det är ju releasefest imorrn!

Har ni någon bra förkylningskur?

O jag menar, det är ju inte ens en cool sjukdom! Hade jag suttit inne
med en bättre halsfluss eller influensa hade jag ju nånstans kunnat
skryta med den, men det är väl ingen som tycker en förkylning låter
särskilt farligt!

Hur som haver, imorrn är den borta och jag ska sjunga som en ernman
på festen! ;)

Nu ska jag ta tempen (via muntermometer).

Kram på er

15 kommentarer:

Pillaan sa...

Ät lakris :D De brukar hjälpa faktiskt!

Anonym sa...

Raring, tror du behöver lite naturläkemedel. Eller jag vet, en kanonidé. Vet inte om du har hört talas om uttrycket "Vila dig iform"? Så sov lilla raringen, sov, sov..

kattish sa...

jag brukar köra på att ätta massor av frukt som innehåller C-vitamin som jag tycker hjälper och vila såklart ;) Kram och hoppas du frisknar till

Anonym sa...

glöm inte nasal... ;)
ses imorrn!

monchichi72 sa...

du måste ju vila om du vill bli frisk muppis :)
inte flänga stan runt på allt möjligt
vitlök o citroner har jag fått som råd om jag vill bli av med det snabbt :)
bli inte sur bara för att du äter citroner sen :)
har du så mycket feber att det är synd om dig?
pözz

Anonym sa...

Ja, vila och drick te!

Om det inte går kan du ju prova popcorna som står brevid er glatt, sötsaker och mumsigheter gör ju mer än kroppen glad.

Anonym sa...

jag har hört att man ska gurgla saltvatten :)
det ska va bra för förkylningen och halsont, haha
har inte testat det själv så har ingen aning om det funkar.
men krya på dig iaf :)

Anonym sa...

Citronte och koksalt.
Så måste man vila sej för att bli bättre. Förkylning o feber bryr sej inte om att du har en releasefest imorron. Lyssna på din kropp..den behöver vila.
Hoppas att du blir bra till imorron!
Nu ska jag in på myspace o lyssna på MZW...

svenskalove sa...

hmmm..i'm also ill and take many medicines but I heard that garlic and honey(mixed together)help-sounds strange but maybe you should try:D
puss och kram
svenskalove

Anonym sa...

Vi kan vara förkylda och febriga ihop då! Jag ligger också här med rinning näsa och feber, men jag utmanar dig med att ha ont i halsen också haha:D För att bli av med förkylningen kan du alltid göra en nässköljning, koksaltlösning som du drar in genom näsan så ja, allt kommer ut genom munnen! Det är inte det mysigaste sättet men det fungerar väldigt bra! Sen kan du ju alltid belöna dig med lite mys:D Kramar från en skåning i K-stad!

Anonym sa...

14 naturliga medel mot förkylningen
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article108993.ab
Ofta förkyld? - Så håller du dig friskare
http://www.utsidan.se/cldoc/835.htm
http://halsokraften.wordpress.com/2007/09/16/forkylning-naturlig-hjalp/
http://www.gammeldansk.dk/composite-32.htm
http://www.kvp.se/halsa/1.1388453/sa-star-du-emot-forkylningen
http://halsa.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=50d67d19-be45-49a0-866c-6fcced3fd7e1
http://www.halsokostradet.se/Filer/HKR=Forkylning_feb-03.pdf
Lite blandade huskurer
Blanda timjan, rosmarin och mynta (ca 1tsk av varje) och häll kokande vatten över. Sitt en stund och andas djupt in ångorna.
Svettdrivande/Febernedsättande: Gör te på 3msk torkade fläderblommor, 2msk citronsaft och 2msk honung. (3dl vatten).
Mot förkylningshosta: Lika delar honung och färskpressad citronsaft i varmt vatten kan lindra besvärande hosta vid förkylning. (tex 1msk honung + 1 msk citronsaft i ½-1dl varmt vatten).
Eller: Lägg färsk timjan i olja, värm deta en stund, låt det svalna och massera sedan in bröstkorgen med den.

"Gurgelvatten": 1msk kamomill och 1dl kokande vatten. Häll det kokande vattnet över örten låt detta dra under lock i ca 10min. Sila. Gurglas medans det är varmt/ljummet.
Vid halsinfektion kan man göra gurgelvatten av 2tsk torkade/färska björnbär till 1 kopp kokhett vatten. (Låt det dra i 15 min och sila sedan)



Mat som stärker immunförsvaret:
Grönsaker ex broccoli, lök, vitlök, morot, spenat, vitkål, paprika.
Frukt ex hallon, blåbär, katrinplommon, apelsin, kiwi, äpple.
Baljväxter ex kidneybönor, gröna linser, kikärter.
Nötter och frön, ex pumpafrön, valnötter, mandel.
Bra fetter ex raps och olivolja.
Fullkornsbröd ex rågbröd, surdegsbröd, dinkelbröd.
Starka kryddor ex vitlök, ingefära, chili varje dag
Mat med lågt GI
Yoghurt med snälla bakterier. Exempelvis Cultura, A-fil, Dofilus.
Omega-3 fett: fet fisk, ex lax, makrill, strömming
Zinkrik mat som skaldjur, nötkött, bönor, nötter, fullkorn, pumpakärnor och solrosfrön
Traditionella förkylningsknep:
1. Varm dryck med honung, gärna grönt te eller ingefärste.
2. Drick mycket vatten, det fuktar slemhinnorna.. Gärna kallt och varmt växelvis, exempel isvatten med citron och senare en kopp te. Detta ökar cirukulationen och slemhinnorna mår lite bättre.
3. Kycklingsoppa. En traditionell rätt som lindrar förkylningsymptom.
4. Vila och mycket sömn
5. Vitlök

Hälsokostpreparat: Echinacea, Kan Jang, Esberitox, Colizin.

Kom ihåg:
För att få ett extra starkt immunförsvar gäller följande året runt: en varierad kost med naturliga råvaror, ett lågt sockerintag, måttligt med alkohol, tillräckligt med sömn och vila, regelbunden motion, gärna utomhus, ett liv med endast lite eller ingen stress och en rejäl dos kärlek.

http://www.youtube.com/watch?v=7nutcffu5As

http://www.123greetings.com/general/getwell/gen_getwell_ani6.html

Anonym sa...

Hej hopp! Tyckte du Deja vu var bra? jag har sett den och tyckte den var lite invecklad....;-) Kram

Gyllenblue sa...

Hej min lilla förkylda stackare.
Hoppas du känner dig bättre=)

Förkyldning är nog det jobbigaste man kan ha. Det finns inga mediciner som gör en direkt bättre=/ MEN!
Det finns ett naturläkemedel som heter "Esberitox" som faktiskt fungerar. Man ska ta 3 tabletter 3 ggr om dagen när man känner symptomen till förkyldning. Till exempel man nyser, det kliar i näsan, ont i halsen. Tar man dom i tid kan förkyldningen försvinna!
Tro mig , jag använder dom.

Sen om man redan är förkyld så finns en nässpray som hjälper mot rinnsnuva och täpthet. "Otrivin" heter den och den fungerar också, det kan min mamma intyga=P

Krya på dig Månsan!
Kramar

Stephanie

Anonym sa...

skulle gärna villa se det, vilken kanal?
visst blir det bobster på fredag?
KRYA PÅ DIG KÄRA MÅNS!!<3

Anonym sa...

riv ingerfära och lägg i en kopp med varmt vatten eller vitlök plus en massa sömn!