onsdag 1 april 2009

Mohments. Ett romanförsök av Måns Zelmerlöw

På uppdrag av några besökare på MZW.se har jag fått i uppdrag att skriva en bok. När jag frågade om vad blev svaret Moh. Så here it goes.

Prolog:

Stockhus, 2009

Moh letade sig genom hallen, in i vardagsrummet. Andan i halsen. Var var han? Hela dagen hade Moh suttit i sin studio men inte kunnat arbeta. Han hade någonstans inom sig vetat att det skulle komma. Samtalet som skulle vända hans liv upp och ned.
Moh kom in i sovrummet. Tände lampan. Gick runt sängen. Såg att badrumslampan redan var tänd. Svetten klibbade på hans rygg.
Där stod han. Framför spegeln. Med tandborsten i handen. Han log.

- Vem är du? och framförallt, vad vill du mig? frågade Moh.
- Låt oss nu anta att jag vill dig illa. Låt oss anta att din tid har kommit. Då skulle jag väl inte stå i ditt badrum och borsta tänderna? svarade mannen.

Moh andades ut och stirrade på mannen. Slitna jeans, en t-shirt med texten "Jesus is my homeboy" knappt synlig och en frisyr som Moh tyckte var slående lik en golvmopp. Han såg ut att ha levt ett hårt liv. Rynkorna i pannan bildade ett djupt V som gjorde att mannen hela tiden såg bister ut. Men ögonen sade något annat.

- Nej, jag antar att du har rätt. Men vad gör du här?
- Det kommer vi till. Vi har inte mycket tid och det jag har att säga dig måste sägas vid rätt tillfälle. Och det är inte nu.

Mannen, vars sargade händer nu hade lagt ifrån sig tandborsten, steg ut ur badrummet och passerade Moh. Han luktade hav. Blött.

De satte sig i det mörka vardagsrummet och mannen började berätta sin historia.

28 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande! xD

samilla sa...

HEHE! kanske ska bli författare??

Carro sa...

du är så duktig så, oavsett vad du gör :D

Annelie sa...

Mohments - genialiskt! (;
Väntar med spänd förväntan på mer..
Angående glassen så ska jag absolut prova Nogger Mint, med den minen och den recensionen så kan man inte göra annat ;)
Nu väntar jag på mjukosttestet Måns. heja heja.
Kram

metti sa...

Ja..Mohments:) När kommer nästa? Så vi fär veta mer om den farliga tandborstmannen.

ejohansson93 sa...

Du borde nog satsa på en karriär som författare på sidan av artistjobbet! ;) Väntar med spänning på fortsättningen! :D

Idag bilr det musikal! Gaah! Jag kan inte fatta att vi äntligen är klara med den! :D

Ha en trevlig dag Månsan! =)

sara sa...

Haha, du är ju för fasen bra på allt!! :D

Kram

Monalisa75 sa...

That´s my boy ;).... du har fler dolda talanger än vad man kunde ana ju... eller! och så säger du att du inte har fantasi, det är ju precis det du har, dessutom har du orden och kan klä känslorna klockrent.... när kommer forts.... jag har hållit på och skrivit länge men inte vågat ta nästa steg dvs publicera men nu är jag i den fasen och håller på avslutande kap...om allt går som jag tänker så blir det klart 2010.. kanske på min födelsedag hahha... lov ya

Emma sa...

Spännande!:)
Väntar med spänd förväntan på fortsättningen nu=D

Linn sa...

Det va ju spännande! :D haha
Du är bannemig bra på allt :O
Väntar spänt på fortsättningen :D

Anonym sa...

Härligt, Måns fortsätt så här ...
Kan vara bra att ha en författarkarriär som komplement ...

Pillaan sa...

Kan du nämna EN sak du inte kan förutom vissla? :P

Carolin sa...

Mycket bra måste jag säga:) Det var inte alls såhär jag hade tänkt mig det när jag frågade om en bok men vad spelar det för roll?? Som sagt bra skrivit och jag ser med spänning framemot en fortsättning. Din fantasi är det något inget fel på ifl haha:D Ajökens

-Malin- sa...

Oooh..spännande.Har du tänkt på att kanske bli författare?:)
Fortsättning?

Kramar /Malin.

Erika sa...

haha spännandespännade :D

julle sa...

Spännande, du är verkligen bra på allt månsan. Vi hoppas på en fortsättning snart :) bamsekraaaaamar

emelie. sa...

hahaha, seriöst, satsa på den. den är ju spännande xD
köp min bok på vulkan.se xD
sök på Infekterad eller Emelie Strandberg [y) <333

monchichi72 sa...

väntar med spänning på fortsättningen.. :)

hur är det med dig?
det är ju så man börjar få vårkänslor i kroppen när man går där ute nu :) underbart

puss

Paulina sa...

måns BLI FÖRFATTARE! GO FOR IT :) jag lovar jag köper boken så fort den kommer ut ha ha. men jag menar't du är sjukt bra på att skriva. puss!

Zusanna sa...

haha, jag måste hålla med alla andra; du är oerhört grym på allt! :D

"Mohments" - interessant titel... ^^

Elin sa...

Haha, du är ju grym ju! :-)

rebecca sa...

du är riktigtriktigtriktigt duktig ;o jag längtar efter en fortsättning :D <3333

jj sa...

du är ju jätte duktig vännen :)

RitaKrita sa...

- Låt oss nu anta att jag vill dig illa. Låt oss anta att din tid har kommit. HAHAHHAAHHA, de hördes kul:D:D:D:D::D:D:D:D:D

PÖSS Ö KRÖM FRÅN LILLA MIGER!

kattish sa...

Måns när ska du ha din nästa livechat????? kan du inte ha den snart, det är så himmlans kuul. Nu ska jag kolla på dig på bobster hahaaa xD Mohments är ju bäst fortsätt sådär så kommer det gå bra i författarbranchen oxå ") Kramar<3 Katarian

Sabina.Grbic sa...

Heej Måns petter albert shalen zelmerlöv vad gör du? Jag älskar din låt!

emelie sa...

du är ju riktigt bra på att skriva ! använder perfekta ord så att man bara vill läsa mer, intressant :) kul !
snygg är du också hehe.

Michellle sa...

Men det bästa var väl ändå när du Måns var På max Hamburgerrestaurang i Hyllinge? Eller när killen försökte byta burgaren mot din bil?
Haha så klockren!
Michelllan.blogg.se