onsdag 9 december 2009

Undersökning.

Okej. Nu måste vi bestämma vad det ska heta. Vad har ni för namn på fjärrkontrollen?
Hittills har vi fått följande förslag:




Det alternativ som får flest röster ska jag genast förmedla vidare i ett öppet brev till Svenska Akademien (Så länge det blir "trycko", vill säga!).

F.ö fick jag ett sms från min gudfar häromdagen. Här kommer historien om ordet "Trycko":

Christer "Haren" Haraldsson var Lunds Elvis. När min pappa köpte en fin färgteve av märket Grundig till fotbolls-VM 1980 ansåg Haren att denna var "korrekt" då den hade en sk. "trycko". Och från den dagen anammade många ordet "trycko" och samtliga blev med ens en aning lyckligare.

Bra va?

Kram på 're

21 kommentarer:

monchichi72 sa...

så nu har man röstat på årets grammis till dig,med en ganska bra motivering om jag får säga det själv :)
för övrigt tycker jag den där förbaskade apparaten ska heta fridstörare eller bråkmakare,passande tycker jag :)

kram o sov gott

Alexandra sa...

"Mackapären" ska den heta!

MaliN sa...

Jag röstade på trycko,lätt.:P
Bra historia,hihi.:)

Kram

Sebastian sa...

Jag vill ju å det allra starkaste lobba (heter det så eller "lobbya"?) för alternativet "Dosan". Det kanske inte är det vackraste ordet, men det har helt klart sin charm, och eftersom norrland utgör typ 2/3 av Sveriges yta vore det ju trevligt om det innebar att vi fick lite mer makt över språket. Av den anledningen tycker jag att alla borde prova att säga "dosa" istället för vad man nu kallar fjärrkontrollen åtminstone en gång, och känna hur fint det ligger i munnen. Just my two cents.

Marie sa...

Fint med en omröstning! Jag börjar så smått vänja mig vid tryckon. Troligen blir resultatet tryckon eftersom det är din hemsida=)
Kram
Marie

Finländaren sa...

Röstade på 'dosan' eftersom det är det vi säjer här. El egentligen 'doson' om man ska vara noga. Närpesiska, y'know!

Linn sa...

Dosan säger man! :P

När jag testar o säga tryckon tänker jag på någon konstig anledning på fyllon... Hm det rimmar, det är nog därför :O haha :P

saknar dig..

Julle sa...

de är nog rätt klart att de blir tryckon när du tkr de måns ;)

Anonym sa...

Kauko säger man i finland på östnyländsk dialekt, kommer från finskans kaukosäädin som betyder just fjärrkontroll :) Men jag röstade på tryckon eftersom det låter naaajs!

Anonym sa...

Manicken är annars ett bra ord för fjärrkontroll som min yngre bror säger! :)

Unknown sa...

Jag har alltid kallat den för kanalväljaren =P hahaha

Anonym sa...

I min familj är det Pedalen den kallas

Anonym sa...

min pappa brukar kalla det höj- och sänkapparaten!

Anonym sa...

Fjärris brukar jag säga :-)

Zusanna sa...

FJÄRRIS heter det!

A-K sa...

Konfjärten har vi alltid sagt hemma. Dock är striden om det var jag eller syster som först formade ordet ännu olöst.

Cicci sa...

I våran familj heter det "tryckaren". Det är det bästa ordet!

Anonym sa...

äh tv-mojäng heter det ju!

Anonym sa...

KANALBYTAREN!

Anonym sa...

Ja, istället för fjärrkontroll.. bråkmakaren!!! Skitbra förslag :).. Vi har massa fjärrkontroller hemma och det blir oftast krångel med Bråkmakaren!! :)

Min mail: musik_tjejen_@hotmail.com om någon vill skriva till mig :)

/ Ztajna :)

Anonym sa...

Eftersom jag är omnämnd som MPZ:s ”gudfar” måste jag ge min röst på trycko!!!!
Min pappa vrider sig i graven om inte hans ord väljs!
Glad fortsättning på påsken!
Thomas Diestel, Lund
Ps pappa köpte nog Grundig teven med trycko till OS i Rom 1960?