onsdag 29 juli 2009

Gott snack!


Jodåsatt. Ligger i soffan, fönstren är nyputsade för första gången sen jag flyttade in (3 år sedan). Lägenheten har aldrig varit så ljus tidigare. Jag måste kisa (nej, inte kissa, kisa!)

Igår beställde jag ett spanska-paket, "Spanska på 15 minuter". En bok och några CD-skivor. Jag har lovat mig själv att jag ska kunna ta mig fram på spanska inom ett år. Så förhör mig gärna i juli 2010. Mina nuvarande kunskaper sträcker sig till "Una Cervesa, por favor" och "malasuerte, hombre" (vet inte hur det stavas) som enligt pappas utsago lär betyda typ "otur,mannen". Jätteanvändbart.

Alvaro och Zain har försökt lära mig men grejen är att de hela tiden börjar bråka om vad som är rätt och fel. Tydligen är det skillnad på chilensk spanska och spansk spanska. Det enda de är överens om är de barnförbjudna uttrycken så dem kan jag. Men dem håller jag för mig själv.

Iochmed att jag inte duschat än så kan jag inte visa hur mitt huvud ser ut. Då skulle ni nämligen rata min frisyr direkt (jag ser ut som Rasmus på luffen). Så ni får vänta ytterligare nån timme innan jag visar.

Om två timmar får jag en ny Bambusofon. Då jäklar ska jag live-blogga! Så stay tuned.

Jag har köpt en sån där mini-dammsugare. Ni vet när man råkar tappa en skinkbit på golvet. Då hänger dammsugaren på väggen och bara längtar efter att få sluka skinkbiten.

Nu ska jag duscha. Och borsta tänderna. Och förundras över hur ljust här är.

Gott snack.

Puss på er

13 kommentarer:

Jessica sa...

Hola Måns! ;D

Jessica sa...

Och sätt ut en bild på hur du ser ut NU! ;)

Erika sa...

Men Rasmus på luffen har sött hår haha ^^

Åh, va kul att du ska börja bambusa igen! :D

Harmy + Carro sa...

äntligen!
och bambuser är sannerligen saknat det med.
nu ska vi baka, om du är snäll och inte har en alltför hemsk frisyr får du kanske smaka imorgon ;)

och btw - vi tar rasmus på luffen som ett gott tecken för då är inte allt borta i alla fall :D

Madalena. sa...

Haha! Una cerveza, por favor! xD

Lill-Loppan sa...

Hej Måns !!
Jag vill se din nya frisyr så skynda dig nu. Och vet du, vi kanske ses på Fredag. Jag tjatar på Mamma och Pappa hela tiden.

Puss & Kram, Amanda

martina sa...

Manzana - Äpple
Naranja - Apelsin
La cuenta por favor - Notan tack
Con - Med
Sin-Utan

När de är två L efter varnadra i ett spanskt ord så uttalas de som J.

Hoppas något är till användning :D

Längtar efter att få se hur du ser ut!<3

vanessa sa...

Kul att du ska lära dig spanska.

jag kan flytande så om du behöver hjälp är det bara säga till

Tussen kramar vanessa

Daniel sa...

Hey Mans! It's cool to see you're learning Spanish. It's not an easy language. The perfect thing would be that you learn some spanish in 1 year and you come to Spain in july 2010 to promote your album.

I usually use an online translator Swedish-Spanish to understand what you write in your blog. And it's curious because doing that I'm learning swedish words each day.

One of the things I've learned by the moment is:

Kramar - Abrazos

If you have any doubt, just ask!

Take care!!!

Buena suerte con tu español (Good luck with your Spanish)

MaliN sa...

Jaså du,spanska..det är ett fint språk..däremot pratar spanjorer så otroligt fort så man knappt hinner med att lyssna på vad de säger,även fast jag inte kan särskilt mkt spanska.Det vill jag också lära mig,faktiskt,eller italenska..rätt lika ju i försig.
En sån där minidamsugare har vi haft hemma för en gång i tiden,kanske man ska skaffa sig en sån igen.

Ett bra tecken när du säger att du ser ut som Rasmus på luffen,då har du minsann då inte rakat av allt.;)

Gott snack.Puss & kram /Malin.

P-A Jonsson sa...

Zelmer, skaffa en lagom stor hund istället. Mycket mer effektiva när det gäller tappade skinkbitar.

Gyllenblue sa...

Putsa fönster....där sa du något...xD Haha! Har nog aldrig gjort det i mitt rum xD

Spanska på 15 minuter låter också som en bra idé. Jag läste spanska i 4 år i skolan men har jag lärt mig något? NEJ...totalt bortkastat. Hoppas det finns en Ryska på 15 minuter också för det hade varit ballt att kunna lite av =P

Lycka till med nya damsugaren ^^

Krams

Stephanie

Josefin utan e sa...

Skule vilja höra dig prata spanska. Kan du inte lära dig något coolt och säga det idag
(7aug) i örebro. haha, btw, jag har mvg i spanska.. så, ja du kan uju fråga nåt om du vill ^^
beso y abrazo. (puss och kram)